Sök

Allmänna Försäljningsvillkor

Avtal
Säljarens anbud är givet utan förbindelse och kan återkallas. Säljaren är bunden av avtalet först när skriftlig orderbekräftelse kommit köparen tillhanda. Avviker säljarens orderbekräftelse från köparens order och köparen ej godtar detta skall köparen senast inom 2 (två) arbetsdagar från mottagandet av orderbekräftelsen skriftligen meddela säljaren detta, i annat fall är avtal träffat enligt säljarens orderbekräftelse. Om köparen önskar annullera order efter det att ordererkännande upprättats äger säljaren rätt att kräva fullgörelse av ordern eller ersättning för nerlagda kostnader.

Priser
I säljarens pris ingår ej mervärdesskatt, fraktkostnad, transportförsäkring, specialemballage. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och slutförsäljning. 

Betalning
Samtliga priser på hemsidan är exklusive moms om ej annat anges. Moms tillkommer med 25% och betalning sker via faktura. 
Betalningsvillkor 15 kalenderdagar, dröjsmålsränta debiteras med 8%. 
Säljaren förbehåller sig rätten till det försålda godset intill dess full betalning erhållits. I händelse av återtag äger säljaren rätt att avgöra vilka delar av en leverans som kvarstår obetalda.

Leveranser
I säljarens pris ingår ej fraktkostnad. Frakt ombesörjs av Lea Interiör och i transportavtal ingår en varuförsäkring. 

Vid eventuell uppskjuten leverans på köparens begäran kan köparen komma att faktureras ombesörjning för lagring av varor.  

Ansvarsbefrielse: Vid Force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på sådana omständigheter är krig, strejk, uppror eller upplopp, mobilisering eller oförutsedda militärinkallelser av motsvarande omfattning, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, export eller importrestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, arbetskonflikt inklusive konflikt på den egna arbetsplatsen, inskränkningar ifråga om drivkraft, eldsvåda, fel i eller försening av leveranser från underleverantörer eller råvaruleverantör, som orsakats av någon av nu angivna befrielsegrunder eller förlust av råvaror under transport till någon av Bolagets anläggningar samt varje annan omständighet varöver part ej kunnat råda; allt under förutsättning att part inte kunde råda över sådan omständighet, samt att omständighetens inverkan på avtalets fullgörande inte kunde förutses vid avtalets ingåend

Mottagningskontroll
Det åligger köparen / godsmottagaren att vid godsets mottagande undersöka att godsets emballage är oskadat och att antal kollin överensstämmer med fraktsedeln. 
Synlig skada: Vid konstaterad förlust eller skada ska detta anmälas omgående till chaufför/fraktbolag. Dokumentera skador med fotografier. 
Dold skada: Undersök godset noggrant efter mottagandet. Dokumentera eventuella skador med fotografier. Spara skadat gods och dess emballage. Skada ska meddelas fraktbolag samt Lea Interiör inom 5 (fem) dagar efter leverans. Lea Interiör ansvarar ej för eventuella transportskador.

Reklamation
Specialbeställda, projekt- och kundanpassade produkter kan ej avbeställas efter lagd order. Ej heller returneras efter mottaget gods. 

Garanti
Garanti avseende material- och tillverkningsfel regleras utefter vardera underleverantörs egen garantipolicy.  
Garanti gäller då skötselråd följts enligt anvisning. För att garantin ska gälla, måste felet anmälas till Lea Interiör före åtgärd. Lea Interiör ansvarar därefter för att felet avhjälps från berörd leverantör och returneras till kund. Kringkostnader för reklamation, såsom ev montering, resekostnader, bortforsling etc, äger köparen ej rätt att kräva.
Garantin gäller inte fel som uppstår vid normalt slitage, onormalt bruk, skadegörelse, bristfällig rengöring, om produkten modifieras genom egen förändring av funktion och/eller utseende, transportskada eller annat som kan anses ligga utanför Lea Interiörs ansvar.